0858886701

Bel gratis

Tweedehands traplift van Stannah: waar wacht u nog op? Slechts 10 beschikbaar!

Tweedehands traplift van Stannah: waar wacht u nog op? Slechts 10 beschikbaar!

Lees meer

Complete gids reizen met
verminderde mobiliteit

Kampt u met een beperking? Gebruikt u een rolstoel? Bekijk hier wat er allemaal bestaat om reizen zo ontspannen mogelijk voor u te maken, en waar u allemaal recht op heeft!

Complete gids reizen met
verminderde mobiliteit

Kampt u met een beperking? Gebruikt u een rolstoel? Bekijk hier wat er allemaal bestaat om reizen zo ontspannen mogelijk voor u te maken, en waar u allemaal recht op heeft!

Inhoudsopgave:

Hoofdstukken

Vandaag de dag is reizen toegankelijker dan ooit tevoren. Toch is eropuit trekken voor senioren en mensen met een functiebeperking soms best spannend. Zeker wanneer zij te maken hebben met een verminderde mobiliteit en daardoor meer tijd en geduld nodig hebben dan andere passagiers.

Gelukkig zijn er juist voor deze mensen verschillende hulpdiensten ter ondersteuning.

Wilt u ondanks uw verminderde mobiliteit ontspannen reizen met het vliegtuig of openbaar vervoer? In deze gids hebben wij alle informatie voor u verzameld.

Alles wat u moet weten over luchthavens en beperkte mobiliteit:

 Sinds 2007 zijn luchthavens wettelijk verplicht om kosteloos aanvullende dienstverlening te bieden voor mensen die reizen met een lichamelijke en geestelijke beperking. Deze dienstverlening houdt in dat de volgende punten voor deze passagiers worden geregeld:

  • Vervoer vanaf het moment van aankomst op de luchthaven tot het instappen
  • Hulp in het vliegtuig zelf
  • Vervoer bij aankomst tot aan uw vertrekpunt

Wie kan aanspraak maken op deze dienstverlening?

  • Iedereen die kampt met een tijdelijke of blijvende handicap
  • Iedereen met een leeftijdsgerelateerde beperking
  • Jonge kinderen, die nog niet zelfstandig kunnen reizen

Het gaat om Europese wetgeving en geldt dus voor alle luchthavens binnen de Europese Unie. Maar ook buiten Europa – bijna overal ter wereld – bestaat er hulpverlening op de luchthaven.

Hoe vraagt u assistentie aan op de luchthaven bij verminderde mobiliteit?

Uiterlijk 48 uur voor vertrek dient u bij de luchtvaartmaatschappij, het reisbureau of de touroperator aan te geven dat u assistentie nodig heeft. Die partij geeft dan aan de luchthaven door dat u assistentie nodig heeft. De luchthaven regelt vervolgens kosteloos uw vervoer binnen de luchthaven(s) en het vliegtuig.

U kunt uw behoefte aan een reisassistent het beste direct aangeven wanneer u de reis boekt, en dan ruim 48 uur van te voren nog even controleren of alles goed geregeld is.

Wat kunt u bij de aanvraag vermelden?

Om de luchthaven zo goed mogelijk op uw komst voor te bereiden, kunt u de volgende informatie bij uw aanmelding doorgeven:

  • Wat voor assistentie u nodig heeft.
  • Of u zelf kunt lopen, en zo ja, in welke mate.
  • Of u zelf trappen op- en af kunt lopen.
  • Of u uw eigen rolstoel nodig heeft.
  • Welke mobiliteitshulpmiddelen en/of medische bagage u mee neemt.
  • In het geval er een formele begeleider mee reist dient u haar/zijn gegevens door te geven.

Houdt u voor de zekerheid een bewijs van uw aanvraag in uw handbagage zodat u dit altijd kunt laten zien.

    Waar heeft u als passagier met verminderde mobiliteit recht op?

    U heeft als passagier met een verminderde mobiliteit recht op hulp om zo ontspannen mogelijk te kunnen reizen. Wij hebben uw rechten hieronder op een rijtje gezet.

  • Rechten tijdens het boeken van uw vlucht:

    • U mag op grond van uw mobiliteitsbeperking of handicap niet geweigerd worden. Dat mag alleen wanneer het fysiek onmogelijk is om het vliegtuig te betreden of vanwege wettelijke veiligheidseisen. Ook kan er geëist worden dat u met begeleiding reist. In dat geval moet de luchtvaartmaatschappij of touroperator u dit direct mededelen. Ook moet u hier binnen 5 dagen een schriftelijk bericht van ontvangen. Bovendien moeten ze redelijke inspanningen leveren om u een goed alternatief te bieden.

    • De luchtvaartmaatschappij of touroperator moeten uw assistentieverzoek verplicht verwerken en aan de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen van uw reis doorgeven.

    • Het is uw recht dat dit allemaal kosteloos voor u geregeld wordt.

  • Rechten wanneer u op de luchthaven bent en aan boord van het vliegtuig:

    • Op de luchthaven zijn duidelijk aangegeven meldpunten (zie verder in de gids per luchthaven welke). U heeft recht op: vervoer van meldpunt naar de incheckbalie; hulp bij het inchecken; vervoer van de incheckbalie naar het vliegtuig, zo ook bij het nakomen van eventuele emigratie-, douane- en veiligheidsverplichtingen.

    • Vervoer van en naar toiletten, maar geen assistentie op het toilet zelf. Mocht u met een begeleider reizen, dan mag deze helpen en noodzakelijke bijstand verlenen op de luchthaven, bij het in- en uitstappen en in het vliegtuig zelf.

    • Hulp bij het instappen van het vliegtuig, indien nodig via een lift of rolstoel die de luchthaven ter beschikking heeft gesteld.

    • U heeft recht op andere benodigde bijstand.

    • Hulp van de deur van het vliegtuig tot aan uw stoel, het opbergen van uw handbagage en indien nodig het aanreiken van uw handbagage tijdens de vlucht.

    • Bij aankomst hulp bij het verplaatsen van de stoel naar de deur van het vliegtuig, en bij het uitstappen wederom indien nodig via een lift, rolstoel of andere voorzieningen.

    • Begeleiding van het vliegtuig naar de bagagehal.

    • Assistentie bij het overstappen: hulp in het vliegtuig, aan land en binnen en tussen terminals.

    • U heeft recht op het meenemen van erkende geleidehonden in de passagiersruimte indien de nationale regelgeving dit toestaat.

    • U mag kosteloos 2 mobiliteitshulpmiddelen per mobiliteitsbeperkte persoon meenemen, bijvoorbeeld een rolstoel en een geleidehond. Hier moet echter wel plek voor zijn in het vliegtuig en deze moeten in overeenstemming zijn met de wetgeving m.b.t. gevaarlijke stoffen (meer informatie hieronder).

    • In het geval dat de mobiliteitshulpmiddelen tijdens de reis verloren of beschadigd raken, heeft u recht op tijdelijke vervanging ( niet per se identiek). De kosten hiervan kunt u bij de luchtvaartmaatschappij verhalen.

    • Belangrijke informatie met betrekking tot de vlucht moet in een toegankelijke vorm aan u gegeven worden.

    • U heeft recht op een stoel die bij uw behoeftes past, voor zover de veiligheidseisen en de
    beschikbaarheid dit toestaan. De luchtvaartmaatschappij moet hier redelijke inspanningen voor leveren.

Houdt u rekening met de volgende zaken:

 Uiteraard heeft u recht op alle hulp om uw reis zo ontspannen en goed te laten lopen, de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zullen alle mogelijke moeite doen om u zo goed mogelijk te helpen. Er zijn echter wel enkele zaken waar u als passagier met verminderde mobiliteit rekening mee dient te houden.

Zo kunt u bijvoorbeeld in het vliegtuig niet bij een nooduitgang zitten, deze plaatsen zitten vaak op de eerste rij. Het is daarom waarschijnlijk dat u niet op de eerste rij plaats kunt nemen. Dit geldt ook voor visuele- en gehoorbeperkingen.

Zoals hierboven vermeld, kunt u niet op grond van uw beperking geweigerd worden. De luchtvaartmaatschappij kan echter wel van u eisen dat u samen met een begeleider reist. In dat geval moeten ze u daar direct van op de hoogte stellen, zoals vermeld in de Europese verordening 1107/2006.

Meenemen van lithiumbatterijen in uw elektrische rolstoel

U mag dus kosteloos met 2 mobiliteitshulpmiddelen reizen, hier vallen ook elektrische rolstoelen onder. Let u er wel op dat u dit ten minste 48 uur van de voren meldt en dat de hulpmiddelen alleen mee kunnen indien er daarvoor plek is in het vliegtuig (in de meeste gevallen is dit geen probleem) en de hulpmiddelen geen gevaarlijke stoffen bevatten. Zoals lithiumbatterijen in de accu van uw rolstoel. Indien dit het geval is moet u hier toestemming voor krijgen van de luchtvaartmaatschappij.

Over het algemeen krijgt u hier gewoon toestemming voor, ook voor het meenemen van reserve batterijen. Alleen wanneer de mobiliteitshulpmiddel onvoldoende bescherming geeft aan de batterij zijn er specifieke handelingen die moeten worden verricht. Leest u daar meer over op de pagina van de Rijksoverheid.

De codes op uw assistentieaanvraag, wat betekenen ze?

 Iemand met een visuele beperking heeft andere begeleiding nodig dan een reiziger in een rolstoel. Om reizigers met een beperking zo goed mogelijk te helpen, worden er verschillende codes gebruikt voor de verschillende soorten assistentie. Om zo goed mogelijk geholpen te worden, kunt u bij uw assistentieaanvraag alvast de juiste code doorgeven die bij uw situatie hoort.

  • WCHR: staat voor het Engelse woord: wheelchair ramp. Dit betekent dat de passagier wel de trap zelf kan gebruiken en van de deur naar de stoel kan lopen maar in de luchthaven wel een rolstoel nodig heeft.
  • WCHS: staat voor het Engelse woord: wheelchair stair. Dit betekent dat de passagier niet zelf de trap kan gebruiken en ook een rolstoel nodig heeft op de luchthaven, maar wel van de deur naar de stoel kan lopen.
  • WCHC: staat voor het Engelse woord: wheel chair completely. Dit betekent dat de passagier volledig afhankelijk is van zijn of haar rolstoel.
  • DEAF: betekent dat de passagier doof is.
  • BLIND of BLND: betekent dat de passagier blind is.
  • Deaf/Blind: betekent dat de passager doofblind is.
  • DPNA: staat voor de Engelse betekenis: disabled person needing assistance. Oftewel: een gehandicapt persoon die assistentie nodig heeft. Dit betekent dat de passagier een geestelijke beperking heeft en daarom assistentie nodig heeft.

Handige informatie bij vliegen met een beperkte mobiliteit per Nederlandse luchthaven

 Één van de plichten van een luchthaven is dat deze duidelijk herkenbare meldpunten moeten hebben waar passagiers met een mobiliteitsbeperking zich kunnen melden wanneer zij assistentie nodig hebben. Deze plek is dus het beginpunt van de reis, waar de medewerkers van de luchthaven de passagier komen ophalen.

We bekijken per luchthaven waar deze meldpunten zich bevinden, en eventueel andere handige informatie die kan helpen om uw vlucht zo ontspannen mogelijk te maken. Wij hebben gekozen voor de grootste en meest gebruikte luchthavens in Nederland.

Vliegen met beperkte mobiliteit vanaf Schiphol Amsterdam

 Op Schiphol wordt deze service door de Airport Caddy’s geleverd. Wilt u gebruik maken van deze dienst? Dat kunt u dan aangeven tijdens het maken van uw boeking. U kunt uw verzoek ook direct mailen naar de Airport Caddy service, via:

assistentie@airportcaddy.nl

Op de dag van de vlucht zal een Airport caddy u opwachten. Dat kan op verschillende locaties:

  • het parkeerterrein
  • de bushalte
  • het NS-perron
  • toegangsdeur van de terminal

Stuurt u dan een email naar bovenstaand adres met uw gegevens, vergeet niet om ook uw vluchtnummer, datum van de vlucht, waar u opgehaald wenst te worden en contactgegevens door te geven.

Waar bevinden zich de meldpunten op Schiphol?

 De meldpunten op Schiphol worden aangegeven door een blauwe aanmeldzuil waar met witte letter: Assistentie op staat. Hier kunt u zich melden indien u nog niet (online) ingecheckt bent. Moet u nog inchecken? Dan kunt u bij de assistentiebalie melden. Dat is ook het geval indien u niet van te voren heeft gereserveerd, dat is absoluut niet aan te raden, maar mocht u voor een of andere reden niet van te voren assistentie hebben aangevraagd dan kunt u zich op de dag van vertrek bij een assistentiezuil of balie melden.

U vindt deze op onderstaande locaties:

  • Vertrekhal 3, deur B
  • Vertrekhal 3, deur D
  • Vertrekhal 2, deur E
  • Vertrekhal 1, deur G
  • Meetingpoint treinplatform 1 + 2
  • Traverse WTC
  • In P3 loge
  • Hotelbus buiten bij Schiphol Plaza
Top tips op Schiphol

 Bekijk hieronder enkele handige tips om u verblijf op Schiphol zo ontspannen mogelijk te ondergaan. De reis begint namelijk al op de luchthaven!

  • Tijd:

Niets is minder ontspannend op reis dan te moeten rennen en stressen wegens tijdgebrek. Komt u daarom 3 uur voordat uw vlucht vertrekt, zo heeft u en de Airport Caddy alle tijd om rustig alles te ondergaan zonder stress.

  • Auto:

Heeft u een geldige ontheffing zodat u op een invalideparkeerplaats mag parkeren? Dat kan op de invalidenparkeerplaats P1, P3, P4 of in de Privium Excellence Parking. Wanneer iemand u afzet dan kunt u ook maximaal 1 uur op de voorrijweg voor de vertrekhallen parkeren mits u een geldige invalidenkaart of parkeerschijf hebt.

  • Trein:

Komt u met de trein naar Schiphol? U kunt bij de NS assistentie vragen met bijvoorbeeld het uitstappen, bel daarvoor het nummer: +31 (0) 30 235 7822 of bezoek: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking

  • Groene Keycord:

U kunt bij de assistentiebalie in de vertrekhal om een groen keycord vragen. Wanneer u deze om heeft, weten de medewerkers bij de security- en paspoortcontrole dat u het graag wat rustiger aan doet. Zo herkennen ze u direct en kunnen ze rekening met u houden. Dit systeem is ontworpen om onzichtbare beperkingen zoals: dementie, angst en visuele of gehoorstoornissen zichtbaar te maken voor de medewerkers. U kunt dan ook gewoon bij uw eigen reisgezelschap blijven maar wel in uw eigen tempo.

  • Winkelen:

Voor het inchecken kunt u zelf op Schiphol Plaza de winkels bezoeken, uw Airport Caddy zal u daar niet bij begeleiden. Indien u daar en rolstoel voor nodig heeft, dan kunt u de gele rolstoelen die voor algemeen gebruik zijn voor gebruiken. Ook wanneer u achter de douane bent kunt u dat op eigen gelegenheid doen, de Airport Caddy maakt dat een afspraak met u om u weer op te halen.

Vliegen met beperkte mobiliteit vanaf Rotterdam The Hague Airport

Op het vliegveld van Rotterdam en Den Haag wordt deze dienst door Aviapartner verleend. Omdat het om een Europese wetgeving gaat is het basisprincipe om deze dienst te boeken overal hetzelfde. Dus ook wanneer u vanuit Rotterdam vliegt dient u bij het moment van boeken aan te geven dat u assistentie wenst.

U kunt de assistentie ook direct met Aviapartner regelen, maar u wordt altijd aangeraden om uw verzoek ook aan de luchtvaartmaatschappij, touroperator of reisbureau door te geven. U kunt Aviapartner via onderstaand e-mailadres bereiken:

ticketing@aviapartner.aero

U kunt eerder in de gids bekijken wat u allemaal door dient te geven, bij Aviapartner zullen ze u in ieder geval om de volgende gegevens vragen:

  • Uw persoonsgegevens
  • Wat is uw beperking of handicap?
  • Uw vluchtnummer en datum van vertrek
  • Wat is uw verwachte aankomsttijd op de luchthaven?
  • Hoe komt u naar de luchthaven en waar wenst u opgehaald te worden?
  • Uw mobiele nummer en informatie over uw rolstoel indien van toepassing.

Zorgt u ervoor dat u deze dienst ruim van te voren aanvraagt, zo garandeert u dat u op zo’n ontspannen manier mogelijk op de dag van vertrek kunt reizen. Ook voor Aviapartner is hoe vroeger hoe beter zodat zij zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden.

Waar bevinden zich de meldpunten op Rotterdam The Hague Airport?

 Bij de ingang van het luchthavengebouw staan speciale informatiezuilen, bij aankomst op de luchthaven kunt u zich hier melden. Een medewerker komt u dan op dat punt ophalen.

Wanneer u met de auto arriveert dan kunt u zich alvast melden bij de meldpalen direct bij aankomst bij de slagbomen. U moet hiervoor bij de slagbomen van het P2 parkeerterrein zijn. De medewerkers van Aviapartner komen u, indien nodig, ook bij het parkeerterrein ophalen.

Top tips op Rotterdam The Hague Airport

 Informatiebalie

Deze is duidelijk aangegeven en bevindt zich in de centrale hal van de luchthaven. Ze zijn vanaf 7:00 geopend en kunnen u helpen indien u ter plekken informatie nodig heeft.

  • Silent airport ( stille luchthaven)

Op de luchthaven van Rotterdam zult u veel minder mededelingen horen. Het gaat hier namelijk om een ‘stille luchthaven’. Dat betekent dat alleen informatie met betrekking tot vertragingen en eventueel passagiers wordt omgeroepen. Ook wanneer het vliegtuig gaat boarden wordt dit niet omgeroepen, houdt u dus goed de vluchtinformatieschermen in de gaten.

  • Zonnebloem keycord

Ook op de luchthaven van Rotterdam/Den Haag kunnen medewerkers onzichtbare beperkingen door een keycord herkennen. Zo weten zij dat u iets meer tijd nodig heeft. U moet voor deze keycord deze wel van te voren aanvragen, dat kan niet op de dag van vertrek zelf. U vraagt de keycord hier aan.

Vliegen met beperkte mobiliteit vanaf Eindhoven Airport

 Vliegt u vanaf Eindhoven dan dient u net zo als bij de andere luchthavens bij het boeken van uw ticket aan te geven dat u assistentie wenst. Zorgt u ervoor dat u uiterlijk 48 uur van te voren uw aanvraag heeft geregeld. Om het niet te vergeten is het wel zo makkelijk om dit direct bij het boeken te doen, u kunt dan 48 uur van te voren nog met de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau checken of alles goed in orde is. Zo komt u niet voor verrassingen te staan en kunt u rustig op reis.

Op Eindhoven Airport wordt deze dienstverlening: Mobility Assistence genoemd. Zo wordt deze ook op de borden in de luchthaven aangegeven.

U kunt de Mobility Assistence via onderstaand emailadres bereiken. Wanneer u de aanvraag via de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau kunt direct met de Mobility Assistence waar ze u het beste kunnen ophalen:

assistentie@eindhovenairport.nl

Om alles zo goed mogelijk te laten lopen kunt u de volgende informatie aan het Mobility Assistence doorgeven:

  • Uw naam en mobiele telefoonnummer
  • Het vluchtnummer en de datum van de reis
  • Hoe laat u op Eindhoven bent, u kunt het beste 2 uur van te voren aanwezig zijn
  • Waar u wenst opgehaald te worden
  • De assistentiecode die bij uw situatie past (zie boven in de gids)
Waar bevinden zich de meldpunten op Eindhoven Airport?

De meldpunten voor assistentie voor iemand die kampt met verminderde mobiliteit op Eindhoven Airport worden aangegeven met de naam van deze dienst: Mobility Assistence. Deze meldpunten bevinden zich op de volgende plekken:

  • In de parkeergarage P1, deze kunt u met de lift bereiken en bevindt zich naast het parkeerbeheer op de 1e verdieping.
  • Bij de informatiebalie in de centrale vertrekhal.
  • Bij het Mobility Assistence meldpunt in de terminal.
  • Achter de douane is er ook een Mobility Assistence punt waar u op uw vlucht kunt wachten.

 Top tips op Eindhoven Airport 
  • Auto

Komt u met de auto naar Eindhoven Airport? De parkeerfaciliteiten voor diegene met beperkte mobiliteit bevinden zich in de parkeergarage Gold Parking P1. Hier zijn extra brede parkeerplaatsen naast te liften. Voor kort parkeren kunt u terecht bij de Kiss&Ride op P1, en voor lang parkeren in dezelfde parkeergarage maar op de tweede, derde en vierde etage naast te liften.

  • Gereduceerd tarief parkeren

Indien u een geldige invalidenpas heeft kunt u tegen een gereduceerd tarief parkeren. De eerste vier dagen betaalt u €16 per dag en daarna €6 per dag. Om dit te regelen gaat u naar de loge van het parkeerbeheer, deze bevindt zich naast het meldpunt van de mobility assistance. Laat hier uw pas en uw parkeerticket zien, zo heeft u recht op het gereduceerde tarief. Zorgt u er ook voor dat u een kopie van uw invalide pas onder de voorruit van uw auto legt.

Vliegen met beperkte mobiliteit vanaf Maastricht Aachen Airport

 Maastricht Aachen Airport is een relatief kleine luchthaven en daardoor erg overzichtelijk. Assistentie vraagt u bij het boeken van uw vlucht aan. Uw verzoek kunt u neerleggen bij de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau. Zij hebben vervolgens contact met de luchthaven in Maastricht en zorgen ervoor dat op de dag van uw vertrek de luchthaven op de hoogte is van uw assistentie benodigdheden.

Maastricht Aachen Airport heeft geen specifiek e-mailadres voor deze service. Vragen over de assistentie kunt u daarom mailen naar het algemene e-mailadres (info@maa.nl).

Wilt u zeker weten dat u aanvraag goed is overgekomen? Contacteer dan uw luchtvaartmaatschappij/reisbureau of touroperator 3 dagen voordat u vertrekt zodat u nog ruim op tijd bent.

Waar bevinden zich de meldpunten op Maastricht Aachen Airport?

 De meldpunten voor wie assistentie heeft aangevraagd vanuit Maastricht Aachen Airport bevinden zich op de volgende locaties:

  • In de passagiersterminal bij de servicebalie, deze bevindt zich tussen de check-in balie en de departures. Boven de servicebalie staat in grote witte letters: ’service’ geschreven.
  • Bij de stalen toegangspoort op het parkeerterrein P2, achter deze poort bevinden zich ook extra grote parkeerplaatsen.

 Top tips op Maastricht Aachen Airport

  • Auto

Voor wegbrengers en ophalers van passagiers met beperkte mobiliteit zijn er plaatsen gereserveerd op het parkeerterrein voor de passagiersterminal. Komt u zelf met de auto? Reserveer dan een extra grote parkeerplek van tevoren.

  • Tijd

Kom op tijd, het is een kleinere luchthaven maar hoe meer tijd hoe rustiger u het heeft. Reken zeker een extra half uur in.

Vliegen met beperkte mobiliteit vanaf Groningen Airport Eelde

 Reist u vanaf Groningen Airport Eelde en wenst u assistentie? Geef dit dan door bij het moment van boeken. De luchtvaartmaatschappij of reisagent zal dit vervolgens doorgeven aan de luchthaven.

De dienst die dit op Groningen Airport Eelde uitvoert heet ‘Groningen Airport Handling’. Voor vragen over deze dienst is (momenteel) geen specifiek e-mailadres beschikbaar. Wilt u hierover toch contact opnemen met de luchthaven? Gebruik dan het algemene e-mailadres: info@gae.nl. Ook kunt u bellen met de informatiebalie: 050 – 308 08 50.

Waar bevinden zich de meldpunten op Groningen Airport Eelde?

 Groningen Airport Eelde is een relatief kleine luchthaven en daardoor dus ook overzichtelijker. Wanneer u de assistentie van te voren heeft aangevraagd, dan kunt u bij aankomst op de luchthaven zich op de volgende punten melden:

  • Bij de balie van Groningen Airport Handeling, deze vindt u in de vertrekhal tegenover de incheckbalies.
  • U kunt zich ook melden bij de intercom die zich bij de betaalautomaat op het parkeerterrein P1 bevindt, er is ook een tweede vlakbij de bushalte.
Top tips op Groningen Airport Eelde 
  • Auto

Komt u met de auto? Op het parkeerterrein P1 bevinden zich parkeerplaatsen voor reizigers met een beperking of met verminderde mobiliteit. Wanneer u daar parkeert dan dient u uw gehandicaptenparkeerkaart duidelijk achter de voorruit te plaatsen.

  • Gereduceerd tarief

U kunt een parkeerplaats voor reizigers met een beperking helaas niet van te voren reserveren. Wilt u toch van te voren een plekje voor uw auto reserveren? Dan kunt u een reguliere parkeerplek reserveren. U heeft echter wel recht op een gereduceerd tarief, bij terugkomst van uw reis kunt u het verschil terug krijgen. Om dit te regelen mailt u de volgende documenten naar dit e-mailadres: info@gae.nl.

  • Uw parkeerreserveringsnummer
  • Kopie van uw identiteitsbewijs
  • Kopie van uw gehandicaptenkaart
  • Kopie van uw vliegticket
  • Geef uw bankgegevens door

Contactgegevens vliegen met een beperkte mobiliteit per luchtvaartmaatschappij

Er vliegen bijna 100 verschillende vliegtuigmaatschappijen van en naar de Nederlandse luchthavens. Hieronder hebben we de contactgegevens voor de assistentieaanvraag van enkele van de grootste voor genoteerd. Wanneer u op de link van de luchtvaartmaatschappij klikt, gaat u direct naar de juiste pagina relevante informatie:

Alles wat u moet weten over het openbaar vervoer en beperkte mobiliteit

 Wilt u graag zelfstandig een dagje op stap, een evenement bezoeken, of op bezoek bij familie die aan de andere kant van het land woont? Vaak bent u dan aangewezen op het openbaar vervoer. Dit kan best spannend zijn, zeker als u verminderd mobiel bent.

Gelukkig zijn er in Nederland duidelijke afspraken gemaakt om reizen met de trein of bus voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken. In dit hoofdstuk leggen wij u uit hoe het precies is geregeld en welke hulp en ondersteuning u kunt aanvragen.

Een toegankelijke reis plannen met het openbaar vervoer

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat is ook het geval als u met het openbaar vervoer van A naar B wilt reizen. Begin daarom op tijd met het plannen van uw route.

Tegenwoordig zijn er veel online hulpmiddelen die u hierbij kunt gebruiken. Een bekend voorbeeld hiervan is de website 9292.nl, waarmee u ook specifiek een ‘toegankelijke reis’ kunt plannen. Er wordt in dat geval ook rekening gehouden met de overstaptijd en de toegankelijkheid van haltes en stations. Om een toegankelijke reis te plannen klikt u op ‘extra opties’ en vervolgens op het rolstoel icoon. 9292 is ook te downloaden als app op uw smartphone: zo heeft u ook onderweg alle relevante reisinformatie bij de hand.

Ook op de website van de NS kunt u een toegankelijke reis plannen. Klik hiervoor op “⚙ opties” en vink de optie “toegankelijk reizen” aan.

Een toegankelijke treinreis, zo is het geregeld in Nederland

 In Nederland is ProRail verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de sporen én de treinstations. Het is hun doel (én dat van de overheid) om vóór 2030 treinreizen toegankelijk te maken voor iedereen.

Toegankelijke treinstations

Momenteel is ongeveer 90% van de stations zelfstandig toegankelijk voor reizigers met een functionele beperking. Wat houdt dit in? In het kort: perrons zijn hier goed bereikbaar door hellingbanen, liften en roltrappen. Ook zijn de stationstoiletten er toegankelijk voor iedereen. Andere maatregelen op een zelfstandig toegankelijk treinstation zijn:

  • Geleidelijnen
  • Veiligheids- en perronmarkeringen
  • Braille-bewegwijzering
  • Vergrote pictogrammen
  • Dubbele leuningen
  • Drempel- en obstakelvrije routes

 Wilt u weten of uw begin- en eindstation toegankelijk zijn? Een actueel overzicht vindt u op de website van ProRail.

Toegankelijkheid van treinen

 Ook de NS, Nederlands grootste spoorwegbedrijf, neemt belangrijke maatregelen om treinreizen zo toegankelijk mogelijk voor u te maken. Denk hierbij aan:

  • Gelijkvloerse instap tussen trein en perron;
  • Coupé met een extra brede schuifdeur;
  • Ruime plaatsen voor rolstoelgebruikers;
  • Gratis meereizen voor een blindengeleidehond;
  • Toegankelijk toilet in de trein.

Daarnaast kunt u ook gebruikmaken van NS assistentiebegeleiding. Bijvoorbeeld wanneer u hulp nodig hebt bij het in-, uit- en overstappen. In het volgende hoofdstuk leggen we u uit hoe dit precies werkt.

Assistentie bij uw treinreis

Bent u binnenkort van plan om met de trein te reizen, maar heeft u hierbij extra hulp nodig? Dan kunt u gratis gebruikmaken van ‘NS Reisassistentie’. Een opgeleide assistentieverlener begeleidt u dan bij het in-, uit- en overstappen. Heeft u een visuele beperking? Dan begeleidt de assistent u tevens veilig over het station.

De hulp is beschikbaar als u gebruikmaakt van hulpmiddelen zoals een rolstoel (elektrisch of niet-elektrisch), een scootmobiel, rollator of een aangepaste fiets. Het meenemen van een erkend en noodzakelijk hulpmiddel is altijd gratis. Ook geldt er geen spitsbeperking, zoals dat bijvoorbeeld bij ‘reguliere’ fietsen wel het geval is. Deze mag je niet meenemen tijdens de spitsuren.

NS Reisassistentie kunt u op drie manieren aanvragen:

  1. via de website van de NS;
  2. via de NS-app;
  3. of telefonisch via 030-2357822.

Er zijn enkele zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u NS reisassistentie aanvraagt:

  • Aanvragen doet u altijd minimaal 1 uur voor vertrek. Om verzekerd te zijn van goede hulp, is het verstandig om dat nóg vroeger te doen.
  • Vermeld bij uw aanvraag altijd de datum, vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van uw reis
  • De assistentie vraagt u voor één persoon aan. Dit kan niet voor meerdere personen tegelijk. Reist u met meerdere personen die behoefte hebben aan assistentie, dan dient u meerdere aanvragen in.

In de bevestiging van uw aanvraag vindt u vervolgens de ontmoetingsplek met de assistentieverlener van uw reis. Hier dient u zich een kwartier voor vertrek te melden bij de assistent.

Kunt u vanwege een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen, maar wordt u liever begeleid door uw zoon, dochter, buurvrouw of een andere kennis? Deze persoon kan dan ook een OV-Begeleiderskaart aanvragen. Uw begeleider reist dan gratis met u mee in de trein, metro, tram én bus. Deze kaart kan aangevraagd worden via de website van Argonaut. Hier leest u ook over de voorwaarden die aan de OV-begeleiderskaart verbonden zijn.

Een toegankelijke busreis: dit kunt u verwachten

 Bij kortere reisafstanden bent u vaak afhankelijk van de bus. Wanneer u niet zo vaak met de bus reist, kan zo’n rit best spannend zijn. Want kunt u wel veilig instappen? En welke begeleiding kunt u verwachten?

Bushaltes: toegankelijk in- en uitstappen

 Tegenwoordig zijn veel bushaltes iets verhoogd, waardoor reizigers gelijkvloers kunnen instappen. Bussen zijn daardoor goed toegankelijk voor rolstoelen en reizigers een rollator hebben of slecht ter been zijn.

Een handige website die u kunt gebruiken om de toegankelijkheid van OV-haltes te controleren is Haltescan. Hier kunt u de toegankelijkheid van ruim 31.000 haltes bekijken.

Is er toch een hoogteverschil tussen de busvloer en de bushalte? Dan helpt de chauffeur u met instappen door middel van een oprijplaat. Hierdoor bent u er altijd zeker van dat u met de bus mee kunt. Chauffeurs zijn altijd opgeleid om reizigers met een beperking te ondersteunen en een veilige reis te garanderen.

Zo toegankelijk zijn bussen

 In iedere bus is een aantal zitplekken gereserveerd voor mindervaliden, ouderen en zwangere vrouwen. Deze plekken zijn iets ruimer, en vaak voorin de bus te vinden. U herkent deze zitplekken aan een speciale sticker van een persoon met een stok of een zwangere vrouw.

Ook is er in elke bus één plaats gereserveerd voor rolstoelen. Deze wordt vaak aangeduid met een (blauwe) rolstoelsticker op de grond en kunt u vinden in het midden van de bus. Een rolstoelplek is voorzien van een gordel en een verlaagde stopknop. Reist u door een mobiliteitsbeperking met een rolstoel? Dan heeft u voorrang voor gebruik van deze plek ten opzichte van reizigers met een kinderwagen.

Voor het vervoer met een rolstoel in een bus gelden vaak richtlijnen, al kunnen deze per vervoerder verschillen. Vaak zijn de volgende voorwaarden van kracht:

  • Uw rolstoel moet op de rolstoelplek passen. Dit houdt in dat uw hulpmiddel niet groter mag zijn dan 120 cm lang, 70 cm breed en 109 cm hoog;
  • Het gezamenlijke gewicht van u en uw rolstoel mag niet meer zijn dan 250 kilo;
  • Ook zijn scootmobiels vaak niet toegestaan, al is er voor opvouwbare modellen vaak een uitzondering, omdat deze vaak kleiner en lichter zijn.
Reisassistentie in de bus: zo is dat geregeld

 Buschauffeurs zijn opgeleid om reizigers met een beperking te begeleiden bij het in- en uitstappen. Heeft u meer ondersteuning nodig? U kunt er dan ook voor kiezen om begeleider meenemen die gratis met u meereist met een OV-begeleiderskaart, net als in de trein. U moet zelf wel inchecken met een normale OV-chipkaart.

 Meer informatie: controleer de website van uw busvervoerder

Meer informatie over uw toegankelijke reis vindt u op de website van uw busvervoerder. Ook kunt u hier contactinformatie vinden. Handig wanneer u nog aanvullende vragen heeft. Daarnaast kunt u vaak uw reis aankondigen bij de klantenservice (al is dit niet verplicht). Op deze manier wordt de chauffeur op tijd ingelicht en kan hij of zij beter rekening houden met u.

De 9 grootste busvervoerders van Nederland zijn:

Reizen met de metro of tram

In de grote steden is ook vervoer met tram en metro mogelijk. De toegankelijkheid kan per type vervoer flink verschillen.

Toegankelijkheid van metro’s

In Nederland rijden metro’s van GVB (Amsterdam) en Ret (Rotterdam). Deze zijn over het algemeen toegankelijk voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Ingangen zijn hier speciaal op afgestemd en daarnaast zijn op metrostations altijd liften aanwezig. U kunt hier dus drempelvrij in- en uitstappen.

Hou er bij het plannen van uw reis wel rekening mee dat er soms onderhoud kan plaatsvinden op metrostations. Ook kan een lift soms defect zijn, waardoor een halte plots niet meer toegankelijk is. Controleer dus kort van tevoren of de haltes van uw reis nog toegankelijk zijn. Actuele informatie hierover vindt u op de website van de vervoerders: RET of GVB.

Toegankelijkheid van trams

In het Besluit Toegankelijk OV uit 2011 staat dat nieuwe trams per 1 januari 2020 voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Nieuwe haltes moeten dat al zijn vanaf 2016.

De toegankelijkheid van Nederlandse trams en tramhaltes is momenteel nog wisselend: de situatie kan per vervoerder, tramlijn én tramhalte erg verschillen. De meest recente informatie hierover kunt u lezen op de website van de tramvervoerders zelf.

  • Amsterdam (GVB): Na de introductie van nieuwe trams en het verhogen van haltes is tramvervoer in Amsterdam – in theorie – toegankelijk voor reizigers met een rolstoel. Desondanks blijkt een oprijplank soms nodig. Bij niet opgehoogde haltes kan dit voor problemen zorgen.
  • Rotterdam (RET): Alle voertuigen in Rotterdam hebben een lage vloer. Een deel van de haltes op de lijnen 4, 7 en 8 zijn niet voorzien van een verhoogd perron, waardoor er geen gelijkvloerse instap is. Soms is hier wel een gedeeltelijk verhoogd perron, waardoor u enkel bij deur 1 en 2 van de trams kunt instappen.
  • Den Haag (HTM): In Den Haag zijn veel trams helaas niet toegankelijk met een rolstoel. Zo hebben de Rood-beige trams (tram 1, 6, 12 en 16) hebben een instap met drie treden. Informatie over overige trams en specifieke tramlijnen vindt u op de website van HTM.
  • Utrecht (U-OV): In Utrecht is de tram toegankelijk. Dit houdt in dat u overal kunt instappen. Wel is de afstand tussen de tram en perron soms relatief groot. Soms is daarom een brug nodig om veilig te kunnen in- en uitstappen. U hoeft uw reis niet van te voren te melden.

Reisbureaus en touroperators gespecialiseerd in reizen met verminderde mobiliteit of rolstoeltoegankelijk

 Het is niet altijd makkelijk om vakantiebestemmingen te vinden die toegankelijk zijn voor iedereen. Gelukkig bestaan er wel heel veel mooie plekken waar dit gewoon kan! Hieronder hebben wij enkele contacten voor u op een rijtje gezet die u kunnen helpen met de organisatie:

Disclaimer:
Wij hebben de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht genomen bij het schrijven van dit artikel. Mochten er toch eventuele onjuistheden of onvolkomenheden in voorkomen dan aanvaardt Stannah Stairlift ltd daar geen verantwoordelijkheden voor.